Wat maakt een goed logo?
Volgens de Van Dale is de definitie van het woord logo: “een figuurtje dat een bedrijf gebruikt als merkteken". Dagelijks worden we met een ontelbaar aantal van deze figuurtjes geconfronteerd. We vinden ze op ieder winkelpand en op ieder product. Hoe zorgen we er dan voor dat juist úw logo opvalt?
Dit doen we door tijdens het ontwerpen van een logo altijd een vijftal gouden regels in ons achterhoofd te houden:
Simpel
Een logo dient in de eerste plaats simpel te zijn. Eenvoud zorgt er voor dat een logo herkenbaar is. De regel die we hier voor gebruiken is dat het logo binnen enkele seconden te tekenen is, met een beperkt aantal lijnen.
Denk bijvoorbeeld aan de logo's van Nike, McDonalds of Mercedes. Dankzij de eenvoud van deze logo's, zijn ze direct herkenbaar.
Passend
Goede logo's passen bij het bedrijf. Een logo moet aansluiten bij de identiteit van een bedrijf. Dit kan bereikt worden door gebruik van specifieke vormen, kleuren of lettertypen. Gebruik van symboliek kan een subtiele (of minder subtiele) boodschap zenden. Onderstaande logo's zijn hier uitstekende voorbeelden van.
Tijdloos
Als bedrijf wil je lang meedraaien. Belangrijk is daarom een logo te hebben dat over 10 of 20 jaar nog steeds goed is. Typografie kan hierin een grote rol spelen. Denk maar eens aan het logo van Disney. Zelfs als dit lettertype gebruikt zou worden door een ander bedrijf, is het nog steeds herkenbaar als Disney.
Schaalbaar
Of uw logo nu wordt geprint op briefpapier, een vlag of zelfs een vrachtwagen, een logo moet in iedere grootte gebruikt kunnen worden. Daarom dient een logo altijd te worden opgemaakt in een vector bestand. Deze bestanden hebben als belangrijkste kenmerk dat ze onbeperkt geschaald kunnen worden zonder kwaliteitsverlies.
Kleur
Het gebruik van kleur kan een bepaalde emotie overbrengen op de (potentiële) klant. De kleur blauw wordt bijvoorbeeld vaak geassocieerd met gezondheid, waar bij groen juist wordt gedacht aan natuur. Hierin is het gebruik van kleur in een logo essentieel.
Er is echter één maar: kleur moet niet leidend zijn voor het logo. Het kan namelijk voorkomen dat uw logo in grijstinten geprint moet worden. Een goed logo komt sterk over, ongeacht de kleur. Daarom ontwerpen wij logo's altijd eerst in zwart/wit. Pas later voegen we kleur toe om een extra effect te geven aan het logo.
“Good design is good business"
Dat zei voormalig IBM-topman Thomas J. Watson Jr. tijdens zijn beroemde lezing in de universiteit van Pennsylvania (1973). Woorden naar ons hart. Een sterk merk begint bij een goede uitstraling. Wilt u onze hulp bij het aanspreken van uw doelgroep door middel van een logo? Wij geven u graag persoonlijk advies! Kom gerust langs bij het Kapelhuis in hartje Amersfoort! De koffie staat klaar (of iets sterkers).