Commercieel denken in de zorg

In veel vakgebieden is het algemeen geaccepteerd dat er commercieel wordt nagedacht over bedrijfsvoering. De zorgsector loopt hierin een beetje achter. Steeds vaker heeft de patiënt echter zelf (online) onderzoek gedaan naar een specifieke aandoening en gaat vervolgens op zoek naar de beste zorgverlener. Maar hoe zorgt u er als behandelaar voor dat u de strijd om deze patiënt wint?

Contentmarketing voor (para) medici

Marketing geen prioriteit

Wat een zorgverlener het liefst doet is: de patiënt helpen door middel van zijn of haar expertise. Het behandelen van patiënten staat voorop. Daarnaast verwachten de zorgverzekeraars dat de administratie tiptop in orde is. Is dit niet het geval, dan is het lastig om vergoeding te ontvangen. De combinatie van behandeling en administratie zorgt vaak al voor een overvolle agenda. Daarom is marketing in veel gevallen geen prioriteit. Waar haalt men immers de tijd vandaan?

Achter raken op de concurrent

Een gebrek aan tijd en aandacht voor promotie van een praktijk kan er toe leiden dat het spreekuur steeds minder gevuld raakt. Om niet verder achter te raken op de concurrentie is het van groot belang om aandacht te besteden aan marketing.

Kennis delen en expertise uitstralen

Een strategie die erg geschikt is voor de zorgsector, is kennisdeling gebruiken als marketingtool. Zorgverleners zijn bij uitstek professionals met veel kennis. Door deze waardevolle kennis met regelmaat te delen op het internet, zet de zorgverlener zich op de kaart als expert.

Succes in de voetzorg

Een voorbeeld van een organisatie die dit met succes heeft toegepast is Podozorg Nederland (een soft-franchise voor podotherapeuten en podologen). Zij vroegen ons, inmiddels een aantal jaar geleden, om een strategie te ontwikkelen waarbij het bezoekersaantal op podozorg.nl zou toenemen. Hierbij hebben wij kennisdeling, in de vorm van contentmarketing, als uitgangspunt genomen.

Betrekken van de franchisenemers

Een belangrijk onderdeel hierin was om de franchisenemers te betrekken. De franchisenemers werden verzocht om eens per jaar een inhoudelijk artikel aan te leveren omtrent podotherapie, zij bezitten immers de benodigde kennis. Vanaf september 2015 zijn wij begonnen met het delen van blogartikelen over voet- en houdingsklachten. Deze strategie hebben we tot op heden bijgeschaafd en voortgezet.

Inmiddels kunnen we stellen dat het een schot in de roos bleek te zijn. Wanneer we de bezoekers vanuit de zoekmachine van 2015 vergelijken met 2018, constateren we een stijging van maar liefst 1447%.

Contentmarketing voor (para) medici

Ook online succes boeken in de zorgsector?

Benieuwd wat contentmarketing voor uw als zorgverlener kan betekenen? Wij geven u graag persoonlijk advies. Kom gerust langs bij het Kapelhuis in hartje Amersfoort. De koffie staat klaar (of iets sterkers). Klik op de onderstaande knop!

Neem contact op