Contentmarketing is here to stay
Online marketeers krijgen continu te maken met nieuwe ‘buzzwords’ en trends. Sommige trends doven snel uit, andere blijven langer bestaan. Dat maakt ons vak juist zo uitdagend en vernieuwend, omdat er altijd nieuwe windrichtingen zijn om te volgen. Een aantal jaar geleden was ‘contentmarketing’ ook zo'n nieuwe trend. Dit is kortgezegd het regelmatig publiceren van webteksten (content). Resulterend in een betere positie binnen de Google zoekmachine en daarmee meer websitebezoekers, die op hun beurt worden aangezet tot winstgevende acties.
Een cruciaal onderdeel
VONBRINK heeft destijds besloten om deze nieuwe marketingstrategie een kans te geven. Inmiddels is contentmarketing een cruciaal onderdeel binnen de websites van al onze klanten. En dat is niet zomaar! In dit blogartikel bespreken wij contentmarketing en geven wij tips voor het schrijven van goede webteksten.
Waardevol, relevant en consistent
Contentmarketing is een marketingtechniek waarbij waardevolle, relevante en consistente content wordt verspreid om een doelgroep te bereiken – met als doel deze doelgroep aan te zetten tot winstgevende acties. Contentmarketing kan op vele wijzen worden uitgevoerd. Online content is er immers in verschillende vormen, denk bijvoorbeeld aan:
- Blogs
- Tweets
- Facebookberichten
- Video’s
Belangrijk in bovengenoemde definitie is: ‘waardevol, relevant en consistent’. Dit zijn de waarden die wij toepassen op de contentmarketing van onze klanten. Het medium dat we hiervoor inzetten is een blog. Deze blog wordt ondersteund door sociale media als Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter.
De blog
De websites van onze klanten beschikken over een blogfunctie. Het doel van deze blog is een betere positie in de Google zoekmachine creëren. De belangrijkste graadmeter voor een goede score in Google is waardevolle en relevante content. De artikelen die in deze blog geplaatst zullen worden dragen op diverse wijzen bij aan het online succes van onze klanten:
Waardevolle en relevante content voor de zoekmachine
De blogartikelen worden gescand door de ‘robots’ van Google. Het algoritme rangschikt deze artikelen vervolgens op basis van thema en relevantie. Hoe meer relevant voor een specifiek thema, hoe hoger de score wordt. Daarnaast wordt er door de robots gekeken naar het aantal keer dat het artikel wordt gelezen, hoe vaak er artikelen worden geplaatst en door wie. Wanneer er met regelmaat waardevolle en relevante content wordt geplaatst, dan kan dit op den duur zorgen voor een exponentiele groei in het bezoekersaantal.
Een goed voorbeeld hiervan is onze klant dr. van Dalen. Op de site van de voetchirurg wordt sinds 2013 regelmatig nieuwe content geplaatst. Dit heeft er mede toe heeft geleid dat deze website enorm is gegroeid in bezoekersaantallen.
Waardevolle en relevante content voor de bezoeker
Naast het feit dat nieuwe content van toegevoegde waarde is voor de zoekmachine, geldt dit natuurlijk ook voor de bezoeker. Wanneer de bezoeker op de website veel waardevolle en relevante informatie kan vinden, dan geeft dit vertrouwen en zal hij eerder geneigd zijn tot conversie. Door kwalitatief goede content stralen onze klanten meer professionaliteit uit.
Waardevolle en relevante content voor sociale media
De blogartikelen worden gebruikt om de positie in de zoekmachine en de gebruikerservaring van de bezoeker te verbeteren, maar ook om de doelgroep op sociale media waardevolle content te bieden. Via Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter worden de blogartikelen gepromoot. Dit zorgt voor een groter bereik op zowel de sociale media kanalen als in de Google zoekmachine.
De artikelen
Artikelopbouw
Voor de blogartikelen maken wij altijd gebruik van een vaste opzet. Dit zorgt ervoor dat er consistentie is binnen de blog, en weet de bezoeker wat hij kan verwachten van een artikel op de websites van onze klanten. De opzet van een artikel ziet er als volgt uit:
Pakkende titel (3-10 woorden)
Begin het artikel met een pakkende titel. De titel moet de inhoud van het gehele artikel dekken, zodat de bezoeker weet welke inhoud hij kan verwachten.
Inleidende paragraaf (30-70 woorden)
Belangrijk is dat de eerste alinea, evenals de titel, de bezoeker uitnodigt het artikel in zijn geheel te lezen.
Tussenkop (3-15 woorden)
Maak gebruik van tussenkoppen. Dit zorgt ervoor dat het artikel gemakkelijk te scannen is door de bezoeker. Daarnaast dragen de diverse koppen bij aan de vindbaarheid van het artikel in de Google zoekmachine. Binnen het artikel kunnen meerdere tussenkoppen worden gebruikt.
Inhoudelijke paragrafen (per paragraaf 50-150 woorden)
Voor de inhoudelijke paragrafen geldt met name de regel ‘wees waardevol en relevant’. Het onderwerp van het artikel dient interessant te zijn voor de bezoeker/potentiële patiënt. Het aantal inhoudelijke paragrafen kunt u zelf bepalen. Meestal richten wij ons op een totaal van 400 - 1000 woorden per blogartikel.
Afsluitende paragraaf (30-70 woorden)
Sluit een artikel af met de conclusie, een vraag of bijvoorbeeld een aantal praktische tips voor het gestelde probleem.
Praktische tips
Onderstaand volgen een aantal praktische tips voor het schrijven van een blogartikel. Het is belangrijk om standaard richtlijnen te volgen, zodat alle blogartikelen consistent zijn.
Wees waardevol en relevant
Het punt waar we niet genoeg nadruk op kunnen geven: wees waardevol en relevant! Houd bij het schrijven van een artikel altijd de bezoeker in gedachte. Is de kennis die de bezoeker verkrijgt van toegevoegde waarde?
Deel expertise, inzichten en ervaringen
Het schrijven van een blog kan veel voldoening geven. U deelt immers uw expertise met de rest van de wereld. Iedereen met een expertise is dus ook in staat om te bloggen. Schrijf over een onderwerp waar u passie voor heeft of iets wat speelt in de actualiteiten. Hierdoor worden de blogartikelen interessant voor een grotere doelgroep. Door persoonlijke inzichten en ervaringen te delen wordt toegevoegde waarde geboden aan de bezoekers.
Gebruik een eigen schrijfstijl
Ook zakelijke content kan op een persoonlijke en authentieke wijze worden geschreven. Wees niet te formeel en ook niet te informeel. Voorkom daarnaast het gebruik van vakjargon, de bezoeker knapt hier op af en zal niet verder lezen. Ga er van uit dat de bezoeker niet bekend is met vaktermen, dus leg deze (wanneer nodig) uit.
Maak uw teksten gemakkelijk te scannen
Teksten op het internet worden in eerste instantie door de bezoeker gescand. Dit gebeurt voordat men de tekst aandachtig leest. Zorg er daarom voor dat uw artikel een opmaak heeft die dit toelaat. Dit is gemakkelijk te verzorgen door gebruik te maken van tussenkoppen. Daarnaast is het van belang dat u slechts een onderwerp per paragraaf beschrijft.
Ook kunt u gebruik maken van lijstjes, voor een rustig ogende opmaak. Veel opeenvolgende en lange regels tekst zorgen daarentegen voor een moeilijk te scannen artikel.
Ook aan de slag met contentmarketing?
Benieuwd wat contentmarketing voor uw bedrijf of organisatie kan betekenen? Wij geven u graag persoonlijk advies. Kom gerust langs bij het Kapelhuis in hartje Amersfoort. De koffie staat klaar (of iets sterkers). Klik op de onderstaande knop!