Het belang van goede kleuren
Kleurgebruik is een belangrijk onderdeel binnen een huisstijl waar vaak (te) weinig aandacht aan wordt besteed. Iedere kleur wekt een bepaalde emotie op, daarom is het van groot belang dat deze emotie past bij de identiteit van een bedrijf. In dit blogartikel benoemen we een aantal kleuren met de emoties die daaraan gekoppeld zijn.
Rood
Rood is een krachtige, dynamische kleur die snel opvalt. Deze kleur is zeer geschikt voor bedrijven die passie willen uitstralen en durven op te vallen.
Kernwoorden
- Liefde
- Passie
- Dynamisch
- Opvallend
Oranje
Oranje is een felle kleur die een energieke en vriendelijke indruk achterlaat. Het is een uitnodigende kleur die speels overkomt. Deze kleur is goed te gebruiken als een bedrijf veel energie wilt uitstralen zonder overweldigend te worden.
Kernwoorden
- Zelfvertrouwen
- Vriendelijk
- Speels
Geel
Geel is fris en straalt positiviteit, vrolijkheid en warmte uit. Het geeft een blij en opgewekt gevoel. Deze kleur is voor veel bedrijven geschikt, maar wordt in de praktijk veel gebruikt voor restaurants omdat het hongerig maakt.
Kernwoorden
- Fris
- Opwekkend
- Blij
- Warmte
Groen
Groen staat voor natuur en frisheid. Deze kleur wordt snel geassocieerd met milieubewustheid en positiviteit. Het wordt dan ook veel gebruikt in ecologisch verantwoorde bedrijven.
Kernwoorden
- Positief
- Milieubewust
- Natuur
- Jong
- Organisch
Blauw
Blauw straalt loyaliteit en kalmte uit. Deze kleur wordt veel gebruikt in de medische sector, sociale netwerken en grote organisaties. Bij veel van onze medische klanten hebben wij de kleur blauw toegepast in hun huisstijl.
Kernwoorden
- Kalm
- Medisch
- Betrouwbaar
- Harmonieus
Paars
Paars wordt geassocieerd met creativiteit, koninklijkheid en spiritualiteit. Het straalt rust uit en geeft een serene sfeer. Donkere kleuren paars zijn goed te gebruiken voor luxe merken, lichtere tinten zijn vrouwelijker.
Kernwoorden
- Statig
- Rijk
- Spiritueel
Roze
Roze wordt vaak geassocieerd met vrouwelijkheid en zachtheid. De fellere tinten van de kleur roze kunnen echter ook een gedurfd en modern uiterlijk geven.
Kernwoorden
- Vrouwelijk
- Lieflijk
- Modern
- Schoonheid
Zwart
De kleur zwart staat voor macht en elegantie. Het is de kleur van autoriteit en geeft een stoere, tijdloze uitstraling. Zwart wordt vaak gebruikt in de modewereld.
Kernwoorden
- Elegant
- Krachtig
- Klassiek
- Formeel
Grijs
Grijs is een kalme en neutrale kleur. De kleur wordt veel gebruikt in de technologische sector, conservatieve organisaties en moderne setting. Grijs kan ook een chique uitstraling geven.
Kernwoorden
- Modern
- Open
- Technisch
- Neutraal
Gebruikt uw bedrijf de juiste kleuren?
Past het kleurgebruik binnen uw huisstijl bij de identiteit van uw bedrijf? Wij geven u graag persoonlijk advies! Kom gerust langs bij het Kapelhuis in hartje Amersfoort! De koffie staat klaar (of iets sterkers).