“Always deliver more than expected”,
aldus Larry Page: één van de oprichters van Google. Die woorden hebben wij hoog in het vaandel staan. Als Larry teleurgesteld is in de inhoud en technische opbouw van een website, dan is online succes immers ver te zoeken. Wij zorgen ervoor dat de websites van onze klanten boven de verwachting van Google presteren. Daar worden zowel Larry als onze klanten heel blij van. En wij ook.
Groeien en bloeien
Door middel van weldoordachte zoekmachine marketing laten wij de websites van onze klanten groeien en bloeien. Zoekmachine marketing is op te splitsen in twee onderdelen. Klik op één van deze onderdelen voor meer informatie:
Niet-betaalde zoekresultaten
Het belangrijkste doel van zoekmachine marketing is om hoog te scoren in de niet-betaalde zoekresultaten van Google. Hier hebben meerdere factoren invloed op. Hieronder staat een greep uit de technische aspecten die de positie in de niet-betaalde zoekresultaten beïnvloeden:
- Een geschikte weergave op alle schermgroottes
- Een correct opgebouwde sitemap
- Een duidelijke URL-structuur
- Een korte laadtijd en minimale bestandsgrootte
- Het gebruik van alt- en title-tags voor afbeeldingen
- Het gebruik van koppen
- Veel verwijzende backlinks
Zo zijn er nog veel meer factoren wij waar rekening mee houden tijdens het bouwen van een website. Echter is de tekstuele inhoud van de website het meest belangrijk. Daarom richten wij ons tijdens zoekmachine optimalisatie vooral op contentmarketing.
Contentmarketing
Contentmarketing is een marketingtechniek waarbij waardevolle, relevante en consistente content wordt verspreid om een doelgroep te bereiken – met als doel deze doelgroep aan te zetten tot winstgevende acties. Belangrijk in deze definitie is: ‘waardevol, relevant en consistent’. Dit zijn de waarden die wij toepassen op de contentmarketing van onze klanten. Het medium dat wij hiervoor inzetten is een blog. Deze blogs worden ondersteund door social media als Facebook en Twitter.
De blogartikelen worden gescand door de ‘robots’ van Google. Het algoritme rangschikt deze artikelen vervolgens op basis van thema en relevantie. Hoe meer relevant voor een specifiek thema, hoe hoger de score wordt. Daarnaast wordt er door de robots gekeken naar het aantal keer dat het artikel wordt gelezen, hoe vaak er artikelen worden geplaatst en door wie. Wanneer er met regelmaat waardevolle en relevante content wordt geplaatst, dan zorgt dit voor een grote groei in het bezoekersaantal.
Een voorbeeld hiervan is onze klant dr. van Dalen. Op de website van de orthopedisch chirurg wordt sinds 2013 regelmatig nieuwe content geplaatst. Dit heeft er mede toe heeft geleid dat deze website enorm is gegroeid in dagelijkse bezoekersaantallen:
Betaalde zoekresultaten
Naast de inzet van contentmarketing (als onderdeel van zoekmachine optimalisatie), kunnen er door middel van Google Adwords ook betaalde advertenties worden ingezet. Deze advertenties zijn gebaseerd op zoekwoorden en locatie, gedefinieerd door de adverteerder. Als er op een desbetreffend zoekwoord wordt gezocht, wordt de advertentie in de zoekresultaten getoond.
Pay-per-click (PPC)
Google Adwords maakt gebruik van het pay-per-click (PPC) systeem. Dit betekent dat de adverteerder alleen betaalt wanneer er op de advertentie wordt geklikt. Als adverteerder is het mogelijk om zelf een maximum bod te bepalen voor uw advertenties. Dit heeft echter wel invloed op de positie van de advertentie in de zoekresultaten.
Kwaliteitsscore
In theorie wordt de adverteerder met het hoogste bod op een bepaalde zoekterm bovenaan geplaatst. Echter is de kwaliteitsscore van de website ook bepalend voor de positie van de advertentie. De kwaliteitsscore wordt bepaald door een algoritme van Google die de mate van relevantie van het zoekwoord en de desbetreffende website bepaalt.
De kosten per klik en de positie van de advertentie worden dus uiteindelijk bepaald door een combinatie van de concurrentie en de kwaliteitsscore van de website.
Onze werkwijze
Tijdens het vergroten van de vindbaarheid van onze klanten doorlopen wij de volgende stappen:
Situatieschets
Wij inventariseren eerst waar de kansen liggen voor zoekmachine marketing. Moet er worden ingezet op zoekmachine optimalisatie of juist op zoekmachine advertenties?
Zoekmachine optimalisatie
Als u geen website door ons heeft laten maken, controleren wij of er technische zaken kunnen worden verbeterd. Hierbij kijken wij onder meer naar:
- De technische opbouw van de website
- De gebruikte zoektermen
- De verwijzende backlinks naar de website
- De frequentie waarmee nieuwe content geplaatst wordt
- De achterliggende social media kanalen
Zoekmachine advertenties
Als uw website al technisch helemaal in orde is, controleren wij of uw doelen en doelgroepen te bereiken zijn met zoekmachine advertenties. Dit doen wij onder andere met:
- Een zoekwoordanalyse
- Een doelgroepanalyse
- Een concurrentieanalyse
- Een indicatie van de kosten per klik
Plan van aanpak
Aan de hand van de situatieschets wordt er een plan van aanpak gemaakt. Afhankelijk van waar de kansen liggen wordt er een optimalisatieplan opgesteld, een contentmarketingstrategie gemaakt of worden er advertenties opgezet.
Uitvoering
Het plan van aanpak wordt uitgevoerd. We optimaliseren de website, we plaatsen frequent een nieuw blogartikel op de website of we zetten verschillende advertenties in en leiden die naar een doelgerichte landingspagina. Dit alles met het doel dat Google de website hoger binnen de zoekresultaten rangschikt.
Optimalisatie
Aan de hand van de resultaten na een maand kunnen wij het plan van aanpak optimaliseren, zodat de resultaten blijven groeien en doelen worden behaald.
Praktijkvoorbeelden
De cijfers liegen er niet om. Wij vergroten de vindbaarheid van onder andere de volgende klanten: