Gevolgen voor uw positie in de zoekmachine

Het schrijven van teksten voor een website kost veel tijd en energie. Zeker als u geen copywriter bent kan het schrijven van goede webteksten voor de nodige hoofdpijn zorgen. Een vraag die ons dan ook vaak wordt gesteld is: ’Kun je het niet ergens van kopiëren?’. Het simpele antwoord daarop is: nee. Naast het feit dat dit niet erg netjes is en uw conculega’s het waarschijnlijk niet op prijs zullen stellen, is het ook nog eens onvoordelig voor uw rangschikking in de Google zoekmachine. Dit komt door dubbele inhoud.

Wanneer wordt iets dan gezien als dubbele inhoud? Google zelf zegt er het volgende over: ‘Dubbele inhoud verwijst gewoonlijk naar substantiële blokken inhoud binnen of tussen websites die ofwel volledig gelijk zijn of aanzienlijk op elkaar lijken’. Hieruit kunnen we opmaken dat dubbele inhoud op twee manier kan voor komen.

Dubbele inhoud tussen websites

Het voorbeeld waarbij er inhoud van een concurrent rechtstreeks wordt overgenomen valt onder ‘dubbele inhoud tussen websites’. Hierbij wordt er tekst van een specifieke website gekopieerd en een-op-een op een andere website geplaatst.

Dubbele inhoud binnen websites

De andere mogelijkheid is dat er inhoud wordt hergebruikt binnen een website. Dit is een veel voorkomend probleem, wanneer een product bijvoorbeeld binnen meerdere categorieën past binnen uw website. Er wordt dan op verschillende pagina’s binnen dezelfde website exact dezelfde inhoud aangeboden.

Controleer uw inhoud

Een praktische tip is om de inhoud op uw website te controleren. Dit kunt u bijvoorbeeld doen via siteliner.com. Hier vindt u niet alleen uitgebreide informatie over dubbele inhoud binnen en tussen websites, maar ook technische zaken als:

  • Paginagrootte
  • Laadtijd van een pagina
  • Aantal woorden per pagina
  • Tekst/HTML ratio van een pagina

Wat te doen met uw dubbele inhoud?

Een belangrijk criterium waarop Google haar rangschikking bepaalt, is of de inhoud van een pagina uniek is. Wanneer dit niet het geval is, dan kunt u dit op twee manieren oplossen:

1

Gebruik een canonical tag

De canonical tag kan worden gebruikt om negatieve gevolgen voor de rangschikking in de Google zoekmachine te voorkomen. Door middel van de code rel="canonical" kunt u aangeven welke van uw pagina’s dubbele inhoud bevat. Deze code plaatst u op de dubbele pagina’s. Hiermee geeft u bij Google aan dat de pagina die deze code niet bevat, degene is met de meeste waarde.

2

Schrijf unieke inhoud

De beste oplossing is echter om iedere pagina op uw website te voorzien van unieke inhoud. Een van de meeste belangrijke factoren, die Google gebruikt voor haar rangschikking, is de unieke inhoud die een pagina bevat. Zoals we al eerder aangaven is het schrijven van unieke teksten een tijdrovende klus, maar dit het zeer de moeite waard wanneer u hoog wilt scoren in de niet-betaalde resultaten van de zoekmachine.

Ontvang persoonlijk advies

Bent u benieuwd wat VONBRINK voor de inhoud van uw website kan betekenen? Wij geven u graag persoonlijk advies! Kom gerust langs bij het Kapelhuis in hartje Amersfoort! De koffie staat klaar (of iets sterkers).

Neem contact op