17 logo's met een verborgen boodschap
De meest bekende logo’s heb je waarschijnlijk al honderden keren gezien, maar heb je ooit wel eens stil gestaan bij de verborgen boodschap? Bij veel logo’s is deze niet direct zichtbaar. Pas wanneer je zo’n logo van dichtbij bekijkt, dan krijg je de verborgen boodschap te zien. Maar over sommige logo's is zo goed nagedacht, dat je de verborgen boodschap bijna niet meer kunt herleiden. Je zult je dan eerst moet verdiepen in de identiteit van het merk of bedrijf. Eenmaal opgemerkt zal deze boodschap niet meer vergeten worden. Van welke logo’s ken jij de verborgen boodschap?
1. Verborgen wielrenner en de gele trui
Wist je dat het logo van de Le Tour de France twee verborgen boodschappen uitstraalt? De eerste is een verborgen wielrenner, die wordt gevormd door de letters "R" en "U". Die wielrenner rijdt op een fiets, waarbij de wielen worden gevormd door de letters "O". De laatste "O" is geel gekleurd, dezelfde kleur als de trui die aan de winnaar van het evenement word gegeven. Op een subjectiever niveau suggereert het gele wiel ook het idee van een zon; heel toepasselijk, want het evenement loopt in de zomer.
2. Verborgen beer van Bern
Het logo van het Zwitserse Toblerone vergt wat meer kennis van de identiteit en oorsprong van het chocolademerk. In het logo is de bekendste berg van Zwitserland afgebeeld: de Matterhorn. Maar er is nog iets te zien, want in de berg staat een dansende beer. De beer is het symbool van Bern, de hoofdstad van Zwitserland, waar het chocolademerk haar oorsprong kent.
3. Kernwaarden die symbool staan voor succes
Als je goed naar het symbool van het logo van Airbnb kijkt, dan zal je merken dat het logo een combinatie is van vier symbolen. De eerste is een hoofd om mensen te vertegenwoordigen, de tweede een locatiepictogram om plaats te vertegenwoordigen, de derde een hart om liefde te vertegenwoordigen en de laatste letter A van Airbnb. Het logo kreeg de afgelopen jaren bovengemiddeld veel aandacht, omdat het logo ook wat weg heeft van geslachtsorganen.
4. Producten verwerkt in het beeldmerk
Unilever streeft naar een duurzaam leven en het logo is daar een visuele uitdrukking van. Het is duidelijk dat de grote blauwe 'U' staat voor Unilever. Maar kijk wat dichterbij en je zult zien dat er nog veel meer is. Unilever produceert van alles: eten, drinken, cosmetische producten. Daarom hebben zij allerlei verschillende producten verwerkt in hun logo dat tevens de letter U voorstelt.
5. Van A tot Z voor een glimlach
Amazon is een groot e-commerce bedrijf uit Amerika. De achterliggende gedachte is je waarschijnlijk nog nooit opgevallen, totdat je er op hebt gelet in de wetenschap dat er een boodschap in zit. Simpel inderdaad. De pijl in het logo van Amazon betekent dat er van 'A' tot 'Z' online gewinkeld kan worden. De pijl stelt ook een glimlach voor. De betekenis daarachter is dat mensen blij worden van online aankopen.
6. De pijl die die de richting van de koers aangeeft
Het logo van FedEx is misschien wel het bekendste logo met een verborgen betekenis. Het is een typografisch logo dat simpel en herkenbaar is. Toch staat er een verborgen symbool in. De witruimte tussen de letter ‘E’ en 'x’ vormt een pijl die de richting aangeeft. Het is een symbolisatie van snelheid, vooruitgang en precisie, welke toepasselijk is voor FedEx.
7. Start/finish en de beruchte eerste bocht van GP
De Formule 1 heeft, ruim een jaar nadat het Amerikaanse mediaconcern Liberty Media zich als nieuwe eigenaar meldde, een nieuw logo geïntroduceerd. Het nieuwe logo sluit aan bij de visie die Liberty Media voor de sport heeft en symboliseert: twee auto’s die een bocht nemen en richting de finish gaan. Het oude logo had ook een verborgen betekenis. Als je goed kijkt naar de witte ruimte tussen de letter 'F' en de rode strepen in het Formule 1-logo, zie je nummer 1. De rode strepen van het logo zijn ook bedoeld als een grafische weergave van de snelheid die wordt behaald door Formule 1-wagens.
8. Ontbrekende puzzelstukjes van beschikbare kennis
Wikipedia is de informatiebron die vrijwel iedereen kent en/of weleens heeft gebruikt. Maar weet je ook wat het logo uitstraalt? Het logo van Wikipedia is een onafgewerkte wereldbol opgebouwd uit puzzelstukjes. De uitleg die Wikipedia biedt is: "Elk stuk draagt een glyph (een letter of een ander teken), wat tevens de meertaligheid van Wikipedia symboliseert." De lege ruimte bovenaan geeft het onvolledige karakter van het project, de artikelen en talen die nog moeten worden toegevoegd.
9. De bergen die iedere atleet moet overwinnen
Het wereldberoemde sportmerk Adidas heeft haar naam de danken aan de Duitser Adolf Dassler. Het logo van Adidas is veranderd in de loop der tijd, maar één belangrijk element dat altijd behouden is: de drie strepen. De drie strepen symboliseren gezamenlijk een berg. Een berg vertegenwoordigt de levensuitdagingen van een atleet die hij in de loop van de jaren zal moeten doorstaan. Iedereen begint onderaan de bergen en bereikt met Adidas de toppen van haar kunnen.
10. Het vastpinnen van interesses
Pinterest is een sociaalnetwerksite die fungeert als digitaal prikbord voor afbeeldingen. De P staat voor Pin en Interest staat voor interesse. Gebruikers van het platform kunnen ‘interesses’ vast ‘pinnen’ op een van de aangemaakte prikborden. Omdat het woord "pin" en de handeling om iets aan een bord vast te pinnen zo een cruciale rol speelt in de identiteit van het merk, heeft het Pinterest-logo een speldontwerp verborgen in de letter "p".
11. Het mannetje met de koptelefoon
We blijven even bij Apple, want Apple is sinds enkele jaren ook de eigenaar van het bekende koptelefoonmerk Beats (van Dr. Dre). De meeste mensen denken aan de logo van Beats dat er een B is met een rondje daar om heen. Maar de cirkel is meer dan alleen dat, want het stelt namelijk een mensenhoofd voor. De 'b' moet de koptelefoon voorstellen.
12. Thuisbasis voor je verzameling foto’s
Picasa was een gratis service en programma van Google waarmee foto's bewerkt en gedeeld konden worden. Inmiddels is Picasa overgegaan in Google Photos. Het kleurrijke logo van Picasa leek op het eerste gezicht op de sluiter van een fotocamera. Maar dit is niet wat het moest voorstellen, want het moest juist een huis voorstellen. De betekenis erachter: Picasa is het thuis voor al je foto's. Casa betekent in het Spaans huis en pic staat uiteraard voor foto.
13. Scherpe mesjes om indruk te wekken
Gillette is een zeer bekend merk van scheermessen. Het logo van Gillette is een typisch typografisch logo. Maar er zit ook een verborgen boodschap in verstopt. Verstopt inderdaad, want deze boodschap is moeilijk te achterhalen. Het eerste i- en g'tje zijn afgesneden, uiteraard om de indruk te wekken dat de mesjes goed scherp zijn. Met deze hints zie je het waarschijnlijk wel.
14. Twee personen schudden elkaar de hand
Dacht je dat het logo van Hyundai gewoon een H was? Dan heb je het fout! Het logo van de Zuid-Koreaanse autofabrikant staat symbool voor twee personen die elkaar de hand schudden. En dan komt het natuurlijk heel mooi uit dat de eerste letter van het merk overeenkomt met dit symbool. Het symboliseert een tevreden koopovereenkomst tussen klant en bedrijf. Tegelijkertijd laat het bedrijf zien dat het dicht bij de consument staat.
15. Het analoge en digitale signaal komen samen
Het merk Vaio van Sony bestaat niet meer, maar het oude logo is een geweldig voorbeeld van een logo met een verborgen boodschap. De boodschap was dusdanig verborgen, dat het voor veel mensen niet te doen was om erachter te komen. Het logo integreert de ideeën van analoge en digitale technologie in één logo, waarbij de V en A worden gebruikt om een analoge golf te vertegenwoordigen en de I en O om binair getal uit de digitale wereld weer te geven.
16. Magnetische golven en de Golden Gate
Cisco is een groot Amerikaans bedrijf uit San Francisco dat gespecialiseerd is in netwerkapparatuur. De streepjes van Cisco stellen magnetische golven voor en komen overeen met de steunpilaren van de Golden Gate brug. De naam Cisco is natuurlijk afgeleid van de plaats waar het bedrijf ooit is opgericht.
17. Het samenbrengen van familie en vrienden
Tostitos heeft ook goed nagedacht over de positionering van het chips merk. Als je goed naar het logo kijkt dan kan je concluderen dat de letters “T” twee mensen voorstellen. De mensen houden samen een tortilla chip vast en staan klaar om hem in het bord met salsa saus te dopen die door de letter “I” word gevormd. Wat het bedrijf communiceert? Het idee om vrienden en familie samen te brengen met de tortilla chips als gezellig middelpunt.
Gastblog van Jeroen van der Zwet
Deze blog is geschreven door Jeroen van der Zwet, werkzaam bij JM Promotions. JM Promotions is specialist op het gebied van maatwerk promotiemateriaal. Zij bieden u een compleet assortiment aan met de goedkoopste give-aways, displays, drukwerk en relatiegeschenken. Op hun website vindt u een ruim assortiment met hun meest populaire artikelen. Klik op de onderstaande knop!