Uw doelgroep bereiken met online advertenties
Google Ads is een belangrijk onderdeel van Google. Met deze dienst kunnen bedrijven adverteren binnen de Google zoekmachine en partnerwebsites. Deze advertenties zijn gebaseerd op zoekwoorden en locatie, gedefinieerd door de adverteerder. Als er op een desbetreffend zoekwoord wordt gezocht, wordt de advertentie in de zoekresultaten getoond.
Pay-per-click (PPC) systeem
Google Adwords maakt gebruik van het pay-per-click (PPC) systeem. Dit betekent dat de adverteerder alleen betaalt wanneer er op de advertentie wordt geklikt. Als adverteerder is het mogelijk om zelf een maximum bod te bepalen voor uw advertenties. Dit heeft echter wel invloed op de positie van de advertentie in de zoekresultaten.
Kwaliteitsscore
In theorie wordt de adverteerder met het hoogste bod op een bepaalde zoekterm bovenaan geplaatst. Echter is de kwaliteitsscore van de website ook bepalend voor de positie van de advertentie. De kwaliteitsscore wordt bepaald door een algoritme van Google die de mate van relevantie van het zoekwoord en de desbetreffende website bepaalt.
De kosten per klik en de positie van de advertentie worden dus uiteindelijk bepaald door een combinatie van de concurrentie en de kwaliteitsscore van de website.
Hoe werkt het in de praktijk?
Advertenties in Ads kunnen op verschillende manieren worden ingezet. Zo is het mogelijk uw advertenties te tonen in de zoekmachine, als banner op partnerwebsites van Google of als video op YouTube. Het inzetten van Ads kan voor uw bedrijf de volgende voordelen opleveren:
- Grotere naamsbekendheid
- Meer bezoekers op uw website
- Meer klanten voor uw bedrijf
Uw directe doelgroep bereiken
Door een advertentie op te stellen, specifiek voor uw bedrijf, wordt de directe doelgroep bereikt. Men zoekt naar een relevante zoekterm en ziet de advertentie van uw website verschijnen in de Google resultaten. Dit ziet er als volgt uit (we hebben als voorbeeld een van onze klanten gebruikt):
Deze advertenties laten zien dat er een podoloog te vinden is in Eerbeek, inclusief website, telefoonnummer en overzicht van achterliggende webpagina’s. De te gebruiken zoektermen bepalen we door zowel met onze klanten in gesprek te gaan als een zoektermanalyse uit te voeren. Via de zoektermanalyse krijgen we een duidelijk beeld van de zoektermen die veelvuldig door de doelgroep worden gebruikt.
De locatie van uw doelgroep
Een mogelijkheid binnen Ads is het adverteren op basis van locatie. Hiervoor gebruiken wij geavanceerde instellingen om de locatie van de gebruiker te bepalen. We gebruiken hiervoor nogmaals het voorbeeld van de podoloog: een podoloog is op zoek naar patiënten in de omgeving van zijn praktijk. Daarom laten wij de advertentie alleen verschijnen wanneer een gebruiker in de buurt van de praktijk op een relevant zoekwoord zoekt. Dit werkt op twee manieren:
- GPS: de gebruiker heeft locatiebepaling van zijn desktopcomputer, telefoon of tablet ingeschakeld
- Plaatsnaam: de gebruiker zoekt in combinatie met plaatsnaam (bijvoorbeeld Podoloog Eerbeek)
In het geval van GPS werkt dit door een schaal van bijvoorbeeld 15 kilometer te nemen vanaf de locatie waar de gebruiker zich bevindt. Voor de plaatsnamen werkt dit in principe op dezelfde wijze, echter zonder de locatie van de gebruiker.
In onderstaande afbeelding zoekt de gebruiker op ‘Podoloog Loenen’. De advertentie van Podozorg Eerbeek verschijnt gezien Google herkent dat Loenen slechts een aantal kilometer bij Eerbeek vandaan ligt.
Google Ads uitproberen
Google Ads is een voordelige manier om regionaal meer bekendheid bij uw doelgroep te vergaren. Daarnaast biedt deze manier van adverteren uitstekende inzichten in de resultaten. Wilt u kennismaken met adverteren in Ads? VONBRINK biedt u graag een try-out periode aan van 3 maanden. In deze 3 maanden kunnen we een goed beeld schetsen van de resultaten van de advertenties en meten we of ze rendabel zijn.