Zoekmachine advertenties of -optimalisatie

Bij het bepalen van een zoekmachine marketingstrategie, is het van belang om onderscheid te maken tussen doelstelling voor de lange- en korte termijn. Vaak bestaat het idee dat er een magische formule is, waar wij als zoekmachinespecialisten over beschikken, die uw website direct op een nummer 1 positie plaats.

Een magische formule is er niet, maar met de juiste doelgroep en budget kan er wel degelijk resultaat behaald worden op korte termijn.

Gaat u voor resultaat op de korte of lange termijn?

Zoekmachine advertenties

De resultaten in de Google zoekmachine zijn grofweg op te delen in betaalde en niet-betaalde resultaten. Een strategie die bij uitstek geschikt is voor resultaten op korte termijn is het inzetten van betaalde advertenties via Google Adwords. Met name ondernemers die actief zijn op de regionale markt kunnen profiteren van deze advertenties. Google Adwords maakt het namelijk mogelijk om uw advertentie, tegen betaling, te tonen op specifieke zoektermen binnen een bepaalde regio.

Om te controleren of uw doelen en doelgroepen te bereiken zijn met zoekmachine advertenties is het aan te raden om de volgende zaken uitvoerig te bestuderen:

  • Doelgroep
  • Zoekwoorden
  • Concurrentie

Zoekmachine advertenties kunnen er per direct voor zorgen dat uw website bezoekers krijgt. Een goede advertentiestrategie maakt het mogelijk om gedurende uw advertentieperiode nieuwe klanten aan te trekken. Het nadeel van deze strategie is dat, zodra u uw advertenties stopt, uw website geen bezoekers meer krijgt.

Zoekmachine optimalisatie

Een meer duurzame methode dan adverteren is zoekmachine optimalisatie. Wanneer uw website immers goed gevonden wordt in de niet-betaalde resultaten van de Google zoekmachine, verliest u niet direct uw positie wanneer u stopt met optimaliseren.

Hieronder staat een greep uit de technische aspecten die de positie in de niet-betaalde zoekresultaten beïnvloeden:

  • Een geschikte weergave op alle schermgroottes
  • Een correct opgebouwde sitemap
  • Een duidelijke URL-structuur
  • Een korte laadtijd en minimale bestandsgrootte
  • Het gebruik van alt- en title-tags voor afbeeldingen
  • Het gebruik van koppen
  • Veel verwijzende backlinks

Het meest belangrijke van de website is echter de tekstuele inhoud. Daarom richten wij ons tijdens zoekmachine optimalisatie veelal op contentmarketing. Deze strategie kost veel energie en heeft tijd nodig om op gang te komen, maar als eenmaal een hoge positie wordt behaald dan zal deze nog lang blijven renderen.

Een gecombineerde strategie

Wilt u direct resultaat boeken, maar wilt u Google niet eindeloos blijven sponseren met een advertentiebudget? Dan is een strategie die zich zowel op korte als lange termijn focust het beste te adviseren. Door middel van zoekmachines advertenties kunt u per direct resultaten behalen, terwijl u op de achtergrond hard werkt aan uw zoekmachine optimalisatie (om op den duur uw advertenties te vervangen).

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Kom gerust langs bij het Kapelhuis in hartje Amersfoort. De koffie staat klaar (of iets sterkers). Klik op de onderstaande knop!

Neem contact op