Het AIDA-model toen

Attention, interest, desire en action, oftewel het AIDA-model. Dit marketingmodel werd in 1925 voor het eerst gepubliceerd maar is in 2018 nog steeds relevant. Dit stapsgewijze model beschrijft hoe je in vier stappen je doelgroep aanzet tot actie.

A

Attention (Aandacht)

Tijdens de eerste stap is de focus aandacht. Hierin raakt de doelgroep bekend met de boodschap. De aandacht van de doelgroep wordt getrokken door in te zetten op nieuwsgierigheid. Een boodschap moet worden opgemerkt.

I

Interest (Interesse)

Nadat de doelgroep nieuwsgierig is gemaakt, moeten zij geïnteresseerd raken. Dit wordt bereikt door positieve aspecten van een product of dienst te benadrukken. USP’s (Unique Selling Points) worden benoemd, denk hierbij bijvoorbeeld aan: kwaliteit, prijs, garantie en locatie.

D

Desire (Verlangen)

Nu de interesse van de doelgroep is gewerkt, is het de bedoeling dat er verlangen wordt opgewekt. Men moet het product willen kopen of de dienst willen afnemen. Dit is het moment waarop men een beslissing. De doelgroep moet het gevoel hebben dat zij het product of de dienst echt nodig hebben.

A

Action (Actie)

In de laatste stap wordt de doelgroep aangezet tot actie. De beslissing is gemaakt. Belangrijk is om duidelijk te maken hoe men actie kan ondernemen. Hoe kan een product worden besteld? Hoe kan een afspraak worden gemaakt? Dit dient simpel en helder te worden gecommuniceerd.

In onze blog ‘Overtuig uw websitebezoekers’ kunt u meer lezen over hoe u deze stap het beste kunt uitvoeren op een website.

Het AIDA-model nu

Ongeacht of u gebruik maakt van een uithangbord, poster, website of online advertentie: het AIDA-model is van toepassing. Wel is er meer recent een nuttige toevoeging gedaan aan het model, namelijk de S van Statisfaction (Tevredenheid).

Het is niet alleen belangrijk om nieuwe klanten te bereiken. Ook uw bestaande zijn van groots belang voor uw onderneming. Door uw klanten tevreden te houden, is de kans groter dat zij nogmaals uw product of dienst afnemen.

Ontvang persoonlijk advies

Bent u benieuwd wat VONBRINK voor u als ondernemer kan betekenen? Wij geven u graag persoonlijk advies! Kom gerust langs bij het Kapelhuis in hartje Amersfoort! De koffie staat klaar (of iets sterkers).

Neem contact op