Zet uw bezoekers aan tot actie
Iedere ondernemer wil meer bezoekers op zijn website. Om dit te bereiken denkt men direct aan het ‘hoger scoren in de Google zoekmachine’. In onze blog Gebruik kennisdeling als marketingtool hebben we het gehad over hoger scoren in de zoekmachine door het plaatsen van inhoudelijk sterke content, oftewel contentmarkering.
Nu is het verkrijgen van meer website bezoekers niet per definitie de doelstelling van contentmarketing. Het uiteindelijke doel van deze strategie is om bijvoorbeeld meer klanten te krijgen of meer inschrijvingen te vergaren. Hierbij spelen zogenaamde ‘call to actions’ een grote rol.
Call to actions op uw website
‘Een call to action is de oproep aan een websitebezoeker of lezer van een commerciële boodschap om tot actie over te gaan. Bijvoorbeeld om een product aan te schaffen, een brochure op te vragen of vrijblijvend een afspraak te maken. Een goede call to action is bepalend voor het succes van een website of reclame-uiting.’ aldus marketingtermen.nl.
Een goede call to action zet de websitebezoeker dus aan om actie te ondernemen. Maar hoe doet u dit zo effectief mogelijk? Onderstaand volgt een drietal tips.
Stel een doel
Allereerst dient u het doel van een specifieke call to action te bepalen. Dit kan alles zijn; van het aanmelden voor een nieuwsbrief tot het kopen van een product. Voor het opstellen van een pagina moet bij u duidelijk zijn wat het doel is. Ga hierbij altijd uit van één doel per landingspagina. We willen de bezoeker immers een vooraf bepaald pad laten afleggen.
Wees opvallend
Een call to action moet opvallen. Het oog van de bezoekers moet altijd vallen op de call to action. We kunnen er immers niet vanuit gaan dat de bezoeker zelf het idee krijgt om actie te ondernemen. Kleur is hierin een belangrijke factor. Voor een call to action kiezen wij altijd een kleur die in contrast is met de achtergrond zodat deze duidelijk zichtbaar is.
Onderneem actie
De term call to action zegt het eigenlijk al, maar we kunnen dit niet genoeg benadrukken: roep om actie. Gebruik geen vragende vorm (wilt u contact opnemen?) maar gebruik de gebiedende wijs (neem contact op). Dit komt vele malen krachtiger over.
Ontvang persoonlijk advies
De bovengenoemde tips zijn gemakkelijk door uzelf in de praktijk toe te passen. Wilt u verdere hulp bij het overtuigen van uw website bezoekers, dan zijn wij u graag van dienst.
Bent u benieuwd wat VONBRINK voor u als ondernemer kan betekenen? Wij geven u graag persoonlijk advies! Kom gerust langs bij het Kapelhuis in hartje Amersfoort! De koffie staat klaar (of iets sterkers).