Wat is het bouncepercentage?
Het bouncepercentage is een veelgehoorde term in de online marketing, maar wat is het precies? Google Analytics registreert een bezoek op uw website als ‘bounce’ wanneer er slechts één pagina wordt geladen. Het bouncepercentage is dus de verhouding tussen bezoekers die slechts één pagina en bezoekers die meer dan één pagina bekijken.
Stijging van het bouncepercentage
Nieuwe websites hebben vaak een laag bouncepercentage. Dit kan komen doordat deze websites (nog) niet goed worden gevonden in de zoekmachine. De bezoekers die de website wel bereiken, hebben bovengemiddelde interesse (of hebben specifiek gezocht) en zullen dus niet snel van uw site bouncen.
Groeit uw website in bezoekersaantallen, dan groeit vaak ook het bouncepercentage. Een verklaring hiervoor is dat de website simpelweg op minder specifieke zoektermen wordt gevonden; zeker wanneer u al enige tijd contentmarketing inzet.
Het bouncepercentage verbeteren
Het is uiteraard van belang om zo min mogelijk bezoekers van uw site te laten bouncen. Dit kunt u bereiken door uw landingspagina’s te optimaliseren. Onderstaand volgt een vijftal tips:
Schrijf goede content
Zorg voor goede content. Dit is immers het allerbelangrijkste onderdeel van uw website. Met goede content overtuigt u uw bezoeker van de toegevoegde waarde van uw bedrijf. Is de content op uw landingspagina goed, dan zal de bezoeker niet snel geneigd zijn om de website direct te verlaten.
Gebruik duidelijke call to actions
Maak gebruik van een duidelijke call to action per landingspagina. Een goede call to action zet de websitebezoeker aan om actie te ondernemen. Maar hoe doet u dit zo effectief mogelijk? Hierover leest u meer in ons artikel ‘Overtuig uw websitebezoekers’.
Plaats interne links
Plaats relevante links op uw landingspagina’s. Door middel van interne links, spoort u de bezoeker aan om meer pagina’s te bekijken. Zorg er voor dat deze links te maken hebben met het onderwerp van de desbetreffende pagina.
Zorg voor een snelle laadtijd
Niets is vervelender dan een website met een trage laadtijd. Een slechte laadtijd levert in veel gevallen een directe bounce op. In ons artikel ‘Het belang van een snelle website’ leest u alles over het verhogen van de snelheid van uw website.
Maak een 404 pagina
Een goede website is voortdurend in ontwikkeling. Het kan daarom zo zijn dat een specifieke pagina niet meer bestaat, maar nog wel wordt getoond in de resultaten van de zoekmachine. Voor deze pagina’s ontwikkelt u een 404-pagina. Als goede ondernemer verkoopt u een potentiële klant geen nee, maar informeert u de bezoeker dat de pagina niet meer beschikbaar is en biedt u een alternatief. Bekijk bijvoorbeeld onze eigen 404-pagina.
Optimaliseer uw landingspagina’s
In een meetprogramma als Google Analytics, is het gemakkelijk om te zien welke pagina’s binnen uw website een hoog bouncepercentage hebben. De pagina’s waarbij dit het geval is kunt u verbeteren door bovenstaande tips toe te passen.
Vind u het lastig om deze tips in de praktijk te brengen? Wij geven u graag persoonlijk advies! Kom gerust langs bij het Kapelhuis in hartje Amersfoort. De koffie staat klaar (of iets sterkers). Klik op de onderstaande knop!